Werkdag voor dolfijnen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van joepenjacq - WaarBenJij.nu Werkdag voor dolfijnen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van joepenjacq - WaarBenJij.nu

Werkdag voor dolfijnen

Door: Joepenjacq

21 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Maandag, de eerste werkdag van de week dus we moeten wat doen en een uitgebreid ontbijt op het terras met uitzicht op zee telt niet als activiteit. Dus zo vroeg als we kunnen, zo rond 10 uur, lopen we naar buiten en stappen in de bus. Alle busjes met een kentekenplaat "bus" zijn openbaar vervoer en rijden een rondje, waar precies naar toe is niet duidelijk maar ze stoppen overal en altijd tegen een vast tarief. Dus we stappen in en na 15 minuten bij het zee aquarium weer uit.

We worden wel afgezet, 5 gulden voor zo'n klein stukje, met de euro is alles veel goedkoper. Per persoon kost dit iets meer als een euro, en de OV chipkaart werkt ook al niet. Wel zitten we alleen en rijd het busje rechtstreeks, dus eigenlijk is dit te vergelijken met een taxi rit.

We worden voor de deur afgezet, kopen kaartjes, bekijken wat matig onderhouden en te kleine aquaria om bij de echte attractie aan te komen. Aan de achterzijde, stukken afgeschermde oceaan met daarin dolfijnen. Ze kunnen er niet uit en er is natuurlijk niet genoeg eten voor ze in deze stukken zee maar het blijft toch wel een stuk open zee en geen blauwe betonnen bak waar ze in rond zwemmen.

Maar de dolfijnen moeten wel werken voor hun eten, en ze werken in de toeristen industrie. En in de toeristen industrie moet je alles voor je gasten over hebben.

Aan de kant van het stuk zee zitten twee toeristen, daarnaast een dolfijnen trainer en de dolfijnen worden door de toeristen gevoed. De dolfijnen moeten wat kleine kunstjes doen en krijgen een stukje haring of kibbeling. Rechtstreeks vanuit de handen van de toeristen, en wat meer zou je eigenlijk willen als je op vakantie bent. We sloffen verder en zijn precies op tijd voor een dolfijnen show, het bekende werk, ze springen uit het water, krijgen een visje, doen een koprol, krijgen een visje, zwemmen achterwaarts op hun vinnen en krijgen een visje. Blijft altijd verrassend hoe lenig deze vissen zijn en hoe goed wij mensen zijn in het africhten.

Maar als je dolfijnen wel eens uren in de vrije natuur naast een schip heb zien zwemmen, uit het water springen en gewoon 20 mijl per uur plezier hebt zien maken dan is dit wel een beetje zielig. Voor deze dolfijnen is het zeker een werkdag om hun eten bij elkaar te sprokkelen.

Aan het einde van de show wordt het pas echt leuk, voor 20 dollar kan je op de foto terwijl een dolfijn je een kusje geeft. Op de kant staan, vooroverbukken en de dolfijn komt met zijn neus uit het water om je een natte kus te geven, en hij krijgt een visje. En als toerist een foto netjes in een zeer lelijk kader, zodat het meteen op de schoorsteenmantel kan staan.

We lopen terug, in de eerste bak kan je nu zwemmen met dolfijnen. Of beter je ligt in het water met flippertjes en de dolfijn doet op commando van de trainer trucjes, inclusief de natte kus, maar nu in het water. Aan de kant weer een fotograaf zodat je foto's kan kopen.

Daar achter nog een bak waar je al zwemmend een video kan laten maken. En er is ook nog een mogelijkheid om te duiken met dolfijnen, die zijn getraind om bij de duikers hun visje te komen halen.

Terug door het aquarium mogen de kinderen ook nog de flamingo's en de schildpadden voeren. Als laatste nog een zeeleeuw show, met als einde weer de mogelijkheid om op de foto te gaan met de zeeleeuw. Voor de dieren allemaal hard werken.....

Na de lunch en de bus (eigenlijk weer een taxi) rit terug naar onze eigen stukje zee, we snorkelen voor ons appartement. Het water ingaan is wat lastig door de stenen, maar eenmaal in water zitten we toch vlakbij een leuk stukje onderwater leven. Op loopafstand van het terras...

Na hard werken is het goed eten, we lopen naar een gezellig Caribisch-Aziatisch restaurantje, bestellen heerlijk zes snacks, buiten, zwoele wind, midden in een zeer leuk gerestaureerd stukje. Gezellige bediening. Werkelijk een genot om hier te zitten, jammer genoeg een tafel achter ons, met vervelende, arrogante, nederlandse mannen welke alleen over werken praten en hoe goed ze erin zijn.

We nemen nog een wijntje en luisteren naar het gesprek, ....