Bye Bye Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van joepenjacq - WaarBenJij.nu Bye Bye Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van joepenjacq - WaarBenJij.nu

Bye Bye Brisbane

31 Oktober 2012 | Australië, Brisbane

De laatste avond in Brisbane, op het balkon op de 13 de verdieping herstellen we van twee dagen zwerven door een stad.

De eerste dag hebben we het rustig aan gedaan, wandelen te vroeg door de grote winkelstraat omdat we te vroeg wakker waren, winkels nog dicht, terrassen nog gesloten, maar het begin van de drukte is al voelbaar. Het plan is de stad te ontvluchten, een boottocht te maken over de Brisbane rivier op weg naar de " koala sanctuary", een uur varen met uitleg over alles wat te zien is langs de kanten en daarmee de hele geschiedenis van de stad. Relaxed, mooi en rustig varen, naar het hoogtepunt van de dag. Het knuffelen van de koala, een soort teddybeer welke slaperig op je armen mag zitten, geaaid en gefotografeerd mag worden. En na vijf minuten de volgende toerist. En dat dertig minuten lang, dan moet de koala slapen, dat is de Australische wetgeving. De koala mag maximaal dertig minuten per dag en maximaal drie dagen achter elkaar geknuffeld worden. Dan is er een verplichte rustdag. Een mooi werkschema.

Naast dit werken, eten de koala's een uur of vier per dag, alleen maar eucalyptus bladeren en slapen de overige twintig uur. En eigenlijk zijn ze de overige uren ook slaperig, ze maken gewoon een gedrogeerde indruk, maar dat is hun normale houding, slaperig, en knuffelbaar.

De rest van de dierentuin staat vol met alle andere afwijkende Australische diersoorten, de dingo, wombat, kangoeroe, walibi .... Darwin zou zijn theorie veel sneller bedacht hebben als zijn reis met de Beagle hier langs was gegaan, vooral de kangoeroe is wel een erg vreemd beest, maar ook weer zeer aaibaar.

De bootreis terug is wat gemoedelijker, geen verplicht luisteren naar de geschiedenis, maar een lekker muziekje en de liefhebbers mogen zelfs de boot zelf sturen, over deze brede rivier.

De tweede dag beginnen we weer vroeg, en lopen door een buitenwijk naar een soort industriewijk, op zoek naar winkel van polymeer klei en andere hobby artikelen. Bij aankomst lijkt het dicht, een donkere dichte winkel midden in een industrie terrein, maar gelukkig was de deur open en het assortiment in de winkel ook uitgebreid, dus we hebben niet voor niets deze vreemde wandeling gemaakt. We zwerven verder, door chinatown (klein gebied met Chinese winkels) door de buitenwijken, afwisselend bebouwd met oude twee verdieping hoge villa's, soms mooie oude, maar ook verlopen houten of betonnen krotten, maar ook prachtige appartement gebouwen met uitzicht over de rivier. We eindigen, zoals gepland, bij een opstap plaats van de city hopper, bootjes welke over de rivier varen als een busdienst.

Deze brengt ons terug naar het stadscentrum, waar we verder lopen door de botanische tuin, over de rivier, naar een boulevard langs de andere kant, gezellige restaurantjes (voor een korte versnapering), veel fietsers, wandelaars en trimmers, een prachtig stads strand, met zelfs een echte baywatch, eindigend bij het restaurant van het modern art museum, waar we een uitgebreide lunch nemen.

Ondertussen gaat het regenen, dus moeten we blijven zitten tot het droog wordt. Daarna het museum, werkelijk een schitterend gebouw met ook zeer verrassende kunst, geen rijen bij de kassa, gewoon gratis en rustig. Een genot.

Ondertussen beginnen de blaren wel pijn te doen, we zijn alweer een volle werkdag (en dan niet die van de koala) aan het rondzwerven, bezweet, want ondanks de regenbui is het wel 26 graden, en we moeten nog een eind terug. We gaan langs de Woolworth, een goede bakker en een bottle store. Blijft vreemd dat de Woolworth geen drank mag verkopen, nog geen biertje mag verkocht worden in de warenhuizen, alles met alcohol komt uit de bottle of beter Liqour store. Maar daar is de keuze dan ook groots, veel wijn, maar dezelfde flessen Australische wijn als in de Nederlandse winkels zijn hier wel duurder. Toch een vreemde zaak.

Maar de we genieten nu wel van ons wijntje, op het terras, moe, lekker gegeten in ons appartement. De keuken van dit appartement vroeg er ook gewoon om gebruikt te worden. Een prachtig kookeiland, alle apparatuur, mooie ruimte. Direct na de ingang, daarna een ruime eethoek en vervolgens de zitkamer met schuifpui naar het grote balkon, zo'n drie bij acht groot over de volle breedte. Daarnaast nog twee slaapkamers met ieder hun eigen badkamer en toilet. Ruimte, schoon, modern .... Eigenlijk jammer dat we morgen vroeg weg moeten. De stad is leuk, fraai met de rivier, iedereen is aardig, gemoedelijk, mooie wandelpaden, schitterende kunst, barstensvol terrassen, koffie shops en restaurants, en het appartement .....

Eigenlijk goed voor nog een paar dagen langer, maar de reis gaat verder.