Irkutsk - Moscow, jet (train) leg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van joepenjacq - WaarBenJij.nu Irkutsk - Moscow, jet (train) leg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van joepenjacq - WaarBenJij.nu

Irkutsk - Moscow, jet (train) leg

Door: Joepenjacq

02 November 2011 | Rusland, Moskou

Een van de redenen om de Mongolië expres andersom te doen was omdat we dan niet met een jetlag thuis zouden komen. Aan het begin van een vakantie is het tijdsverschil niet zo erg, je gunt jezelf niet de tijd om een jetlag te krijgen, als je vakantie net begint. Andersom, een lange vlucht met een groot tijdsverschil bij thuiskomst, geeft je de eerste week het gevoel niets te willen. Dat was de theorie, ...

Maar hierin was natuurlijk niet meegenomen dat je in de trein ook volledig de tijd kwijt raakt. In heel China en Mongolië is de tijd hetzelfde, GMT + 8 uur, of Nederlandse zomertijd + 6 uur, dus het eerste deel van de reis was er niets aan de hand. Totdat we vertrokken uit Ulan Bator, en de Russische grens overgaan. De tijd in de trein (dus ook de aankomst en vertrektijden in de verschillende stations) is gedurende de hele reis, officieel de Moskou tijd. Dat is in de zomer GMT + 4 uur, ergo we moeten de klok gedurende de drie dagen in totaal 4 uur terug draaien. Onduidelijk is alleen wanneer, vooral omdat de klokken op de stations natuurlijk wel op de lokale tijd staan, en de opkomst en ondergang van de zon hier natuurlijk een relatie heeft. Het lijkt dus simpel, 4 keer mijn horloge een uurtje terug draaien.

Echter bij aankomst in Irkutsk klopt er niets van, volgens mijn horloge (waar ik nog niet aangedraaid heb) zou de trein om 15:30 (lokale tijd) aankomen, we zijn er echter al om 14:30? Maar op de wereldklok op de iPhone is het wel al 15:30. Terwijl mijn gevoel zegt dat we de eerste nacht de klok een uur terug moeten zetten, blijkt de klok een uur vooruit gegaan te zijn. Vreemd, verbaasd, navragen levert niets op, in onze wagon zitten geen Engels sprekende mensen, reisgidsen uitpluizen geeft in eerste instantie ook weinig resultaat, daarin staat gewoon dat de trein op Moskou tijdklok rijdt. Maar op deze wijze is zelfs onbekend wat nu eigenlijk de Moskou tijd is. Maar in Litvianka (plaatsje waar we overnachten bij baikalmeer) hebben we WiFi in het hotelletje en na wat zoeken krijgen we duidelijkheid, in Irkutsk is de tijd Moskou (zomer) tijd + 5 oftewel GMT + 9, dus de tijd op de iPhone is correct en we weten eindelijk wat de Moskou tijd is.

Dus inplaats van 4 uur verschil tussen Irkutsk en Moskou is het 5 uur in drie dagen. En omdat we aankomen op de laatste zondag van oktober in Moskou (weekend waarop de wintertijd ingaat in de nacht van zaterdag op zondag) is dat dus zelfs 6 uur in drie dagen. En we hebben vertrouwen in de wereldklok van de iPhone gekregen. Daarnaast hebben we de wekker ook ingesteld op de Moskou tijd zodat we geen problemen meer zullen hebben.

Maar dat betekend wel dat iedere dag 26 uur duurt, en dat blijkt toch aan het gestel te knagen. Je slaapt tot een uur of acht, en dan denkt het lichaam rond een uur of elf in de avond toch dat wil gaan slapen, alleen is het dan pas negen uur. Voor een dag maakt dat niet uit maar na drie dagen is het lichaam echt volledig de weg kwijt, om vijf uur in de middag wil het al slapen, maar dan moet het nog zes uur wakker blijven..... We hebben een jetlag voorkomen maar een trainleg ervoor teruggekregen, en dat maakt echt vermoeid.

Uitgaande van ons tijdschema zouden we om 17:30 aankomen in Moskou, maar dat was zomertijd, dus wij hebben ons horloge, in overeenstemming met de iPhone wereldklok, nog een uur verder teruggezet en we reden dus ook exact om 16:30 op ons horloge het station in, alleen stond de klok in station natuurlijk om 17:30.... Maar dat zie in Nederland ook, bijstellen klok duurt altijd een paar dagen, alleen in onze taxirit zagen we alle klokken fout staan, en ook bij het hotel. Onbegrijpelijk liepen we weer rond, totdat we weer een WiFi verbinding hadden, na wat zoeken bleek de Russische president de wintertijd, met ingang van dit jaar te hebben afgeschaft.... Dus de klok blijft op zomertijd staan, immers het volk kwam altijd te laat bij ingang en einde van de zomertijd, en de koeien waren ook altijd van slag omdat ze ineens een uur eerder of later gemolken werden. Het echte populisme, niet bekijken wat het oplevert voor milieu door minder elektriciteit verbruik, maar de wil van het volk.

Of beter het stil houden van het volk, geen gemor.

Eindelijk snappen we de tijd weer, we hebben nu ineens drie uur tijd verschil met Nederland, en ook de iPhone kan fouten maken.

Vermoeid van de reis, en het gereken, eten we in het hotel, nemen de eerste echte douche in drie dagen, slapen de eerste nacht in een echt bed sinds drie dagen, maar zijn wel om zes uur wakker omdat ons lichaam nog in een andere tijdzone zit.... Trainleg.

Als je dit stuk niet snapt, dan is het begrijpelijk, wij eigenlijk ook nog steeds niet.